Wat maakt een goede leraar


Geweldige docenten stellen hoge eisen aan alle leerlingen. Ze verwachten dat alle leerlingen kunnen en zullen bereiken in hun klas, en ze geven geen ondermaatse prestaties op.


Goede leerkrachten hebben duidelijke, uitgeschreven doelstellingen. Effectieve docenten hebben lesplannen die de leerlingen een duidelijk beeld geven van wat ze zullen leren, wat de opdrachten zijn en wat het beoordelingsbeleid is. Opdrachten hebben leerdoelen en geven de leerlingen ruimschoots de gelegenheid om nieuwe vaardigheden te oefenen. De docent is consistent in de beoordeling en geeft het werk tijdig terug.


Goede docenten zijn voorbereid en georganiseerd. Ze zijn vroeg in hun klaslokaal en klaar om les te geven. Ze presenteren de lessen op een duidelijke en gestructureerde manier. Hun klaslokalen zijn zo georganiseerd dat er zo min mogelijk afleiding is.

Goede leerkrachten betrekken de leerlingen bij de les en zorgen ervoor dat ze op verschillende manieren naar de problemen kijken. Effectieve leerkrachten gebruiken feiten als uitgangspunt, niet als eindpunt; ze stellen “waarom” vragen, kijken naar alle kanten en moedigen de leerlingen aan om te voorspellen wat er daarna gaat gebeuren. Ze stellen vaak vragen om er zeker van te zijn dat de leerlingen meegaan. Ze proberen de hele klas te betrekken en staan niet toe dat een paar leerlingen de klas domineren. Ze houden de leerlingen gemotiveerd met gevarieerde, levendige benaderingen.

Geweldige leerkrachten vormen een sterke band met hun leerlingen en laten zien dat ze om hen als mensen geven. Goede leerkrachten zijn warm, toegankelijk, enthousiast en zorgzaam. Leerkrachten met deze kwaliteiten staan er om bekend dat ze na schooltijd blijven en zich beschikbaar stellen aan leerlingen en ouders die ze nodig hebben. Ze zijn betrokken bij schoolbrede commissies en activiteiten, en ze laten zien dat ze betrokken zijn bij de school.

Goede leerkrachten zijn meesters in hun vakgebied. Ze tonen expertise in de vakken die ze onderwijzen en brengen tijd door om nieuwe kennis op te doen in hun vakgebied. Ze presenteren het materiaal op een enthousiaste manier en brengen de leerlingen hongerig naar meer kennis bij.

Goede leerkrachten communiceren vaak met ouders. Ze bereiken de ouders door middel van conferenties en regelmatige schriftelijke verslagen thuis. Ze aarzelen niet om de telefoon op te nemen om een ouder te bellen als ze zich zorgen maken over een leerling.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *